Saturday, 18 October 2014

AKAR FATIMAH BANTU MUDAH PROSES BERSALIN ?


Saya pasti ramai antara anda yang pernah tengok atau amalkan akar fatimah ni kan.Saya juga dah pernah amalkan akar fatimah ni.Saya guna yang bonda bagi ..warisan bonda tu .hehehe

Dulu nak dapatkan akar Fatimah ni cukup susah ..kene tunggu ada orang yang ke Mekah untuk kirim beli akar ni.

Akar Fatimah popular untuk ibu yang sedang menanti saat melahirkan anak. Akar tersebut perlu direndam sehingga kembang dalam air masak dan kemudian minum airnya HANYA KETIKA JIKA MULUT RAHIM SUDAH TERBUKAdan telah bersedia untuk bersalin. TIDAK PERLU RENDAM TERLALU LAMA. (Boleh diminum di dalam labor room)

Bagaimana akar fatimah membantu?

Ia mengandungi oxytocin / oksitosin iaitu zat yang digunakan oleh tubuh untuk merangsang kontraksi rahim, yang dipercayai dapat mempercepat persalinan. Zat sejenis oksitoksin yang terkandung di dalam rumput fatimah sama seperti ubat yang diberikan untuk menginduksi ibu hamil agar terjadi kontraksi.

Apakah bahayanya?

Kandungan dos oksitosin tersebut tidak dapat diukur. Tumbuhan ini dipakai dengan cara akarnya direndam. Air rendaman inilah yang diminum. Semakin lama direndam, kadar oksitosin yang terlarut pun semakin pekat. Jadi, bila dos oksitosin berlebihan, kontraksi yang berlaku sangat kerap dan sakit yang teramat sangat juga boleh membahayakan ibu dan anak.


-Sumber info :
https://www.facebook.com/groups/GNRAM/




Proses bersalin adalah proses untuk belajar SABAR. Mengapa?
Ya, kerana dalam proses bersalin seorang ibu mesti sabar ketika merasa kontraksi dan menunggu pintu rahim terbuka. Kita tahu bahawa pembukaan rahim dari 0 hingga 10 cm kadang berlaku dengan sangat lambat. Ketika merasakan kurang selesa sewaktu kontraksi, seorang ibu biasanya merasa waktu terasa lambat sekali bergerak. Dan akhirnya merasa ingin “penderitaan” ini segera berakhir. Padahal sebenarnya saat ini adalah saat “perjuangannnya”  bayi untuk turun dan membuka jalan lahirnya. Dan yang diperlukan seorang ibu adalah, rileks dan percaya tubuh dan bayinya agar dapat melaksanakan proses bersalin dengan baik.
Banyak hal yang dilakukan ketika dalam usaha untuk segera “mengakhiri” proses bersalin ini. Namun sayangnya banyak yang melakukan dengan “jalan pintas”, salah satunya adalah minum air rendaman rumput Fatimah.
Aduh, sayang sekali, kerana sebenarnya rumput Fatimah lebih banyak bahayanya di banding manfaatnya dalam proses bersalin.
Mitos mengatakan, jika anda susah melahirkan, minum saja air rendaman rumput Fatimah. Rumput Fatimah (Labisa pumila) adalah tumbuhan semak asal Arab. Tanaman ini cukup popular. Orang Barat menyebutnya Rose of Jericho. Para jemaah biasa membeli rumput fatimah sebagai buah tangan dari Tanah Suci. Tanaman ini walaupun kering sudah puluhan tahun disimpan, namun kalau direndam dalam air akan mekar kembali.
Rumput fatimah atau Labisa pumila ini mengandungi oksitoksin iaitu zat yang digunakan oleh tubuh untuk merangsang kontraksi rahim, sehingga dipercayai dapat mempercepatkan proses bersalin. Oksitoksin yang terkandung di dalam rumput fatimah sama seperti ubat (induce) yang diberikan untuk mendorong ibu mengandung agar berlaku kontraksi. Biasanya, rumput Fatimah ini direndam dalam air hingga mengembang, kemudian air rendamannya diminum.

Namun, kandungan oksitosin tidak dapat diukur. Semakin lama direndam, kadar oksitosin yang terlarut pun semakin pekat. 
Minum rendaman akar rumput fatimah ini akan menimbulkan masalah jika mulut rahim belum terbuka, efek kuat kontraksi ini adalah berbahaya. Risikonya dapat menimbulkan pendarahan akibat kontraksi rahim sehingga menyebabkan pecahnya pembuluh-pembuluh darah dan stres otot. Kontraksi yang ditimbulkan akan sangat tinggi, tanpa henti. Kerap terjadi, para ibu mengandung sudah meminumnya dari rumah. Hasilnya, kontraksi sangat kuat. Tapi pembukaan rahim tidak sesuai dengan kontraksi. Kesannya berbeza-beza, untuk ibu yang pembukaannya sudah hampir sempurna memang dapat membantu mempercepatkan kelahiran, namun bagi yang pembukaannya masih awal tentu tidak sesuai dengan kontraksi yang hebat tersebut. Jika tidak tahan akan kontraksi, si ibu akan terus meneran pada hal pembukaan masih sedikit, dan besar kemungkinan rahim akan koyak. Selain itu akan terjadi perdarahan setelah melahirkan, atau bahkan kematian pada janin.
Biasanya, yang menyuruh untuk minum air rendaman rumput Fatimah ini adalah ibu atau nenek atau orang-orang “senior” yang dianggap banyak pengalaman. Jadi, info yang diberikan adalah “agar lancar proses bersalin” dan  akan diterima tanpa bertanya kesan sampingan dan bahayanya.
Rumput Fatimah ini hanya boleh diminum ketika sudah dekat waktu melahirkan, iaitu ketika pembukaan rahim di atas 6 cm, bukan ketika air ketuban pecah. Jika Rumput Fatimah diminum sebelum pembukaan 6 cm akan terjadi kontraksi yang abnormal. Dan hal ini sangat berbahaya bagi ibu yang hendak melahirkan. Kemungkinan terjadi koyakkan pada dinding rahim dan perdarahan yang banyak.

Oleh itu, meskipun dapat membantu proses bersalin, sebaiknya anda berhati-hati ketika hendak meminum rumput fatimah ini. Dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mengambil air rendaman rumput Fatimah. Jangan hairan jika para doktor akan melarang penggunaannya kerana dikhuatiri akan membahayakan ibu dan bayi dalam kandungan.

Nota : artikel telah diolah untuk kesesuaian pendapat dan pemahaman.
Sumber asal: http://www.bidankita.com/index.php?option=com_content&view=article&id=345:bahaya-rumput-fatimah-dalam-persalinan&catid=44:natural-childbirth&Itemid=56

Dah terlanjur kita bercerita bab akar Fatimah ni , saya sangat sarankan anda cuba set vitamin berpantang.Boleh KLIK SINIuntuk ketahui lebih lanjut bagaimana set vitamin berpantang ini mampu bantu anda lebih cergas ,ceria dan bertenaga walaupun ketika sedang berpantang


Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat.Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012

No comments:

Post a Comment

Elegant Rose - Working In Background

DISCLAIMER

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman web saya ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit/ masalah kesihatan.

Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yg berkaitan.