Sunday, 24 January 2016

Adab mandikan baby ?




Ramai orang terlepas pandang. Zaman ini ramai yang suka gunakan kapas lembab (wet nappy) untuk lap najis bayi tanpa mencuci dengan air. Apabila memandikan bayi, jangan terus masukkaan badan bayi ke dalam tab. Cuci dahulu kemaluan bayi depan dan belakang menggunakan air mengalir supaya bersih. Tujuannya supaya apabila memasukkan bayi dalam tab air tidak menjadi air najis, kesan kemaluan bayi yang beristinjak tidak dicuci dengan air.

Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim. Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam.

Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.
-
1. Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang suam.
2. Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.
3. Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.
4. Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.
5. Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.
6. Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.
7. Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.
8. Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.


Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012



COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **


Monday, 18 January 2016

Tips meneran dengan betul




Bagaimana meneran dengan betul?

1. Jangan panik!
Pertama sekali kita perlu pandai mengawal keadaan, iaitu bertenang bila sakit kontraksi berlaku. Cara mudah untuk mengawal rasa sakit kontraksi ialah tarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan hembus perlahan lahan melalui mulut. ulang setiap kali kontraksi. Jika kontraksi makin kerap tarik nafas laju-laju dan hembus (sedut melalui mulut dan lepas melalui mulut juga!)

2. Jangan menangis!
Menangis ketika proses meneran adalah perkara sia-sia, di mana akan membuatkan emosi kita makin terganggu dan menambah kesulitan kepada bayi apabila ibu berada dalam keadaan stress. Tabahlah wahai wanita, sesungguhnya kita dilahirkan ke muka bumi ini sebagai wanita yang kuat. sesungguhnya kesakitan yang kita hadapi adalah bersesuaian dengan tahap ketahanan diri kita.

3. Jangan Menjerit
Ramai yang menjerit ketika meneran, kononnya untuk mendapat kekuatan ketika meneran. Sebenarnya salah sama sekali, dimana apabila menjerit kita telah menggunakan tenaga yang sepatutnya digunakan untuk meneran. Proses meneran dengan betul adalah tanpa bersuara.

4. Jangan angkat Bontot
Kesakitan yang dialami ketika kontraksi bersalin membuatkan kita hilang kawalan dan tanpa sedar dalam proses meneran kita mengangkat bontot. Perkara ini akan membuatkan berlaku koyakan besar pada kawasan perinium.

5. Jangan pejam mata
kita menggunakan tenaga yang banyak dan sekuatnya untuk meneran mengeluarkan seorang bayi. Jadi jika kita pejam mata dikhuatiri akan menyebabkan pembuluh mata akan pecah.

Cara Meneran Dengan Betul

1. Angkat kepala dan dagu cecah dada.

2. Mata pandang perut, mesti buka mata ya.

3. Kedua-dua belah Tangan pegang kaki (bahagian kaki yang berhampiran buku lali)

4. Teran tanpa suara dan mulut tertutup.

5. Tarik nafas sedalam yang boleh dan teran macam nak buang air besar yang sembelit teruk, jangan hembus nafas, teran sekuat yang terdaya selama yang boleh. Curi nafas kita nafas sudah habis jangan hembus semua ya.

6. Baca bismilah, selawat dan Doa (LA ILAHA ILLA ANTA. SUBHANAKA, INNI KUNTU MINAZZHALIMIN) bagi yang beragama islam. Saya percaya bagi yang Non-muslim ada doa tersendiri.
7. Tips tambahan:

kongsi la tips ni dengan suami supaya dapat mengingatkan kita. Mungkin masa tu kita akan terlupa dan lost control menahan sakit. Bila suami dah tahu senang la dia memberi panduan kan (Alangkah indah bila suami dapat meneman dan melihat sendiri bagaimana isteri bertarung nyawa untuk melahirkan seorang zuriatnya)

Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012


COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **


Cara cepatkan bukaan rahim ?


.
Bila kita dah mula rasa sakit nak bersalin, doktor akan periksa berapa cm bukaan kita. Selagi tak cecah 6 cm kita takkan dibawa masuk ke labor room. Ada orang sekejap je sakit, dah bersalin. Ada orang menderita berhari­hari sakit tapi bukaan tetap sama, tak bergerak. Padahal punyalah sakit. Allah je yang tahu. Jom saya kongsikan cara cepatkan bukaan rahim supaya mudah bersalin.
.
.
.
1. Banyakkan berjalan
Ye, memang sakit. Tapi kalau kita duduk lagi lambat pintu rahim akan terbuka. Tiap kali cek, bacaan masih sama. Jadi banyakkan berjalan. Minta suami pimpinkan kalau takut terjatuh.
.
2. Jangan minum air selusuh terlalu awal
Biasanya bila nak bersalin, ramai yang sibuk cari air selusuh. Tahukah anda? Kalau minum air selusuh terlalu awal, anda akan mengalami sakit yang teramat sangat sebab baby dah sedia nak keluar. Tapi bukaan masih kecil. Banyak juga kes rahim pecah
sebab ibu dah meneran terlalu awal sebab tak tahan sakit akibat minum air selusuh. Oleh itu, elakkan minum air selusuh awal­awal ye. Bila bukaan dah mencecah 6 cm dan anda dibawa masuk ke labor room, boleh minta kebenaran doktor untuk minum.
.
3. Doa Nabi Yunus dalam perut ikan yu
Jangan putus baca doa ni. Minta pertolongan dari Allah. Minta dipermudahkan urusan kita bersalin. Minta supaya kita dan bayi selamat. Insya Allah…Allah maha mendengar. Jangan lupa juga untuk banyakkan berzikir dan selawat ke atas nabi.
.
4. Minta maaf dengan ibu bapa dan suami
Yang ni part paling syahdu. Dekat­dekat nak bersalin minta maaf dengan ibu bapa, lebih­lebih lagi suami. Minta dorang doakan supaya kita mudah bersalin. Minta dorang doakan agar kita dan baby selamat. Lagi bagus kalau kita minta maaf dengan semua
orang. Manalah tahu kot ditakdirkan kita syahid sewaktu melahirkan, at least kita dah sempat minta maaf.
.
5. Baring mengiring sebelah kiri
Bila dah penat berjalan, ketuk ketampi, dan jalan itik mesti kita nak berehat kan? Bila baring atas katil pastikan kita baring mengiring sebelah kiri. Bukan terlentang.
.
6. Banyakkan bersujud
Posisi bersujud akan membantu mempercepatkan bukaan jalan untuk kita bersalin. Ia juga boleh mengurangkan sakit bersalin yang kita alami. Itulah dia 10 cara cepatkan bukaan rahim supaya mudah bersalin yang boleh anda amalkan. Saya doakan supaya anda melalui proses bersalin yang mudah tanpa sebarang komplikasi & semoga anda dan baby selamat.


Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012




COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **

Sunday, 17 January 2016

Makin nak raya muka pun makin meriah ?

Bangun pagi , perkara pertama yang orang perempuan tengok ialah tengok cermin dulu kan belek muka..bila nampak ada tetamu yang tak diundang je mulalah jerit JERAWATTTTTTT ..tambah plak kalau tak lama lagi ada hari yang penting kan...raya ke ..konvo ke ..dinner ke ..bulan depan nak bertunang ke atau dah nak jadi RAJA SEHARI ke...

Jom kita baca kisah pengalaman Kak Bella yang dahulunya bermasalah kulit yang sangat teruk ,meriah dengan jerawat sampai malu nak keluar rumah time raya.Tapi skang Kak Bella dah cantik ,keyakinan diri pun makin tinggi ..dah pun jadi Agen produk Shaklee di Penang.Jom baca kisah beliau..



JERAWAT RESDUNG !!! PEMBUNUH DIHARI RAYA:'(
>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<

Setelah hampir 5bulan amalkan SET RESDUNG + SET KULIT CANTIK . Akhirnya inilah hasilnye yg kak Bell dapat tau.. memg sgt2 puashati dgn hasil Vitamin Shaklee ni bekerja :-) :-)

Memang kak Bell teruja Sgt2 lah.. syukur Sgt2 ditemukan dgn Vitamin Shaklee.. Dulu duk labur beribu2 duit jumpa pakarlh,mcm2 product duk try test.. semuanyer megecewakan !!!! ada pnh guna 1cream 5g je harga Rm250 wehhh..tp still jerawat no stop :'(:'(  Time hari raya duk murung je, xmau jumpa sesapa..Malu dgn wajah bagaikan ' KATAK PURU ' ni..

Lastly terdetik kat hati duka lara ni nak try Supplement yg organic plk.. so,jumpalh vitamin Shaklee ni. First kak Bell try Vitamin C je.. lepas 2minggu, Alhamdulillah nampak kesan jerawat dh mula kecut.. lepas dari tu Kak Bell cuba lengkapkan set Resdung hingga lh Set Kulit Cantik..

Jadi inilah hasil selepas consistent dgn Vitamin Shaklee super best ni.. So, bagi anda yg puyai masalah #JerawatResdung ni janganlh giveup okss.. masih ada sinar mentari buat anda nak dptkan skin ala retisss ni..hihi

Alhamdulillah.. syukur

Tak sampai 6 bulan konsisten dengan SHAKLEE PRODUCT, akhirnyaaaa IMPROVEMENT terlalu banyak yang sy dapat

🌷 ESP
🌷 ALFALFA
🌷 GARLIC
🌷 VITAMIN C
🌷 VITAMIN E
🌷 B COMPLEX
🌷 SET NUTRIWHITE
🌷 VITALEA



Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012


COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **


Baby menangis tak berhenti 5 jam ?





Doktor kanak-kanak juga menghadapi masalah anak colic (sawan tangis) dan bergelut untuk mententeramkan bayi mereka.
Berikut adalah perbualan di antara admin page BABY LANGUAGE dengan salah seorang pengasas doktorbudak.com iaitu Dr. Zahilah yang merupakan seorang doktor kanak-kanak (paediatrician) di salah sebuah hospital kerajaan.

Beliau menceritakan bagaimana seorang kawannya yang juga seorang paediatrician menghadapi masalah di mana bayi colicnya menangis 5 jam sehari!

Post ini TIDAK LAIN TIDAK BUKAN adalah untuk kita semua melihat keadilan Allah kepada kita semua. Bagaimana ini adil?;
1. Tiada seorang bayi pun yang lahir ke dunia ini bersama-sama buku manual tentang bagaimana untuk menjaga mereka. Ilmu itu di tuntut untuk dicari. Siapa pun kita; ibu bergelar doktor, ibu biasa, ibu kaya, ibu miskin, ibu graduan, ibu buta huruf...ilmu itu kuasa dan memberi kuasa kepada siapa juga yang mahu memilikinya.
2. Jika 'terus-tahu-bagaimana- untuk -menjadi- ibu' itu adalah benar untuk semua wanita yang berpeluang melahirkan anak sendiri, bagaimana kah harus di jalani hidup ini buat mereka yang menjadi ibu tanpa berpeluang merasa pengalaman mengandung dan melahirkan?. Bagaimana juga harus di lalui hidup ini buat bayi yang kehilangan ibu mereka?.
Gesaan mententeramkan bayi itu ada dalam naluri setiap orang. Namun, kebolehan sebenar untuk melakukannya adalah kemahiran yang perlu di pelajari.

Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012


COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **

Anak-anak tak suka makan makanan berkhasiat ?





Masya Allah ,baru je saya berbincang dengan suami tentang hal ni.Anak kami , Fawwaz baru saja masuk darjah 1 ..baru nak belajar guna duit beli makanan kat kantin sekolah.Hari-hari saya bawa kan bekal makanan untuk Fawwaz ,tapi sedihnya bila balik sekolah ..saya lihat bekalan yang saya bawakan tak di jamah.Fawaz bagitau kat sekolah makan donut ..hari-hari donut..air pun minum air manis di sekolah. hurrm...sehari kami bagi Fawwaz RM2 untuk belanja sekolah.Hurmm ..
Tiba-tiba ternampak posting dari FB seorang Doktor ,saya kongsikan juga posting beliau di blog ni mudah-mudahan bermanfaat untuk anda yang bermasalah macam kami juga.Doktor mencadangkan solusinya ...jangan berikan duit belanja sekolah kat anak ..dengan itu mereka akan makan dan minum apa yang kita bekalkan saja dari rumah..pastikan sarapan pagi di rumah adalah perkara wajib sebelum mereka pergi ke sekolah.

Dari FB DR Rusyainie Ramli ,
Saya ingin berkongsi sedikit ilmu. Semoga berguna untuk ibubapa yang membacanya.
Ada 1 pesakit kelmarin datang mendapatkan rawatan. Umurnya 8 tahun dan dia hadir ditemani ayahnya. Berdasarkan simtom2nya, saya bertanya tentang cara pemakanan anak kecil itu. Rupa2nya, ayah menyatakan yang anaknya itu tidak suka makan makanan yang berkhasiat. Tiada istilah makan pagi, tengahari atau dan malam untuknya. Dia lebih menggemari snek2 ringan. Yang paling berkhasiat yang dia mahu jamah pun hanyalah roti. Mujurlah ayahnya terbuka untuk menerima pandangan saya demi perubahan yang lebih baik.
Sebelum meneruskan apa yang mahu saya katakan, saya bertanya:
1. Berapa jumlah duit poket yang dia ke sekolah?
2. Bagaimana dia pandai makan makanan ringan seperti itu?
3. Apakah yang telah dilakukan oleh ibu dan ayah untuk memperbetulkan keadaan?
Datang dari keluarga berpendapatan rendah, anak itu membawa RM5 sehari ke sekolah. Terkejut saya. Badannya kecil sahaja. RM5 sudah cukup mewah untuk membeli makanan yang dijual di luar pagar sekolah. Air pun tak bawa. Ibu dan ayah sibuk bekerja waktu shif maka itulah alasan untuk tidak memberikan bekal makan kepada anak. Kalau bawa bekal roti, masih tidak makan sebab masih ada duit di tangan. Ayah menyalahkan anak yang sekecil itu kerana tidak membeli makanan yang sepatutnya di kantin.
Di rumah, anak ini makan apa yang dia mahu makan sahaja. Roti memang ada kerana nasi atau mee tidak mahu dijamah pun. Waktu makan tidak teratur di rumah. Makanan ringan memang sentiasa ada dalam simpanan di rumah.
Saya memberi cadangan. Memang bunyinya seakan kejam tapi kita perlu lakukan apa yang mesti kita buat sebagai ibubapa untuk mendidik anak2 dengan cara yang betul.
1. Kerana anak ini tidak pandai memilih makanan yang sepatutnya dia makan, dia TIDAK BOLEH dibekalkan dengan duit poket. Anak itu bersekolah petang. Dia mesti bersarapan dan makan tengahari di rumah sekenyang2nya dan membawa bekalan ke sekolah. Tidak perlu membawa makanan yang berat pun. Ibubapa mesti berusaha. Usaha tidak memerlukan duit sesen pun. Dia mesti membawa botol air masak. Anak itu mesti diberitahu dengan TEGAS yang dia tidak boleh meminjam atau memeras duit orang lain bila di sekolah. Dia HANYA boleh memilih untuk makan bekalan yang dibawa atau untuk berlapar. Itu sahaja pilihan yang dia ada. Mungkin sehari dua bolehlah dia bertahan. Masuk hari2 seterusnya mesti dia terpaksa makan kerana dia sudah tidak ada pilihan. Pilihan yang ada sebenarnya memang akan buatkan dia terpaksa kalah pada peraturan yang dikenakan ke atasnya. Apa yang kita tegaskan di sini ialah dia tidak ada peluang untuk makan makanan ringan.
2. Di rumah juga dia tidak boleh diberi pilihan. Sekarang ini, kalau dia tidak mahu makan, ibubapa akan tutup sebelah mata dan biarkan dia makan sembarangan. Lepas ini tidak boleh begitu. Dia mesti makan di meja makan bersama2 anggota keluarga yang ada di rumah masa itu. Waktu makan mesti konsisten. Dia mesti makan apa juga hidangan yang disediakan tanpa ada pilihan lain. Kalau dia masih tidak mahu makan, dia boleh pilih untuk berlapar. Dia tidak boleh diberi makanan lain hanya kerana ibubapa risau yang dia lapar. Mungkin dia akan berkeras untuk beberapa hari dengan tidak makan dan menahan lapar. Tetapi kalau ibubapa konsisten dengan apa yang telah ditetapkan, dia terpaksa mengalah. Apa yang kita nak terapkan ialah IBUBAPA YANG BERKUASA bukannya dia. Ibubapa tidak boleh mengalah walau macam mana pun tanda protes anak itu. Biarlah dia memberontak. Itu memang kita jangkakan. Maklumlah selama ini dia boleh makan ikut suka hati tetapi bila dah ada undang2, dia rasa terkongkong.
3. Tiada stok makanan segera di rumah. Ayah dan ibu mesti menyediakan makanan yang bernutrisi untuk anak2. Kerana kedua2nya bekerja tidak tentu masa, maka ibubapa mesti berusaha menyiapkan jadual untuk memastikan ada makanan untuk anak2. Kedua2nya mesti berada dalam 1 pendapat yang sama. Mesti menyokong sama sendiri untuk buat perubahan. Tidak boleh buka peluang untuk mengelat. Tiada alasan. Untuk membesarkan anak2 memang perlukan pengorbanan. Perlukan perancangan untuk kehidupan seharian mereka. Anak2 perlukan undang2 dalam dan luar rumah yang mesti diikuti. Kalau bab makan pun ibubapa sudah tidak dapat mengawalnya, saya bimbang mereka sebenarnya secara perlahan2 hilang kuasa ke atas anak2 mereka dalam perkara2 lain juga.
Saya doakan yang terbaik buat ayah dan anak ini. Semoga perkongsian saya ini dapat memberikan sedikit ilmu untuk mereka mencapai matlamat yang baik. Semoga Allah permudahkan jalan mereka.

Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012


COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **

Friday, 15 January 2016

Supplement penting ke tak ek?

video
Salam Jumaat..

Ada orang tanya...Kenapa kita perlu makan supplement? Zaman dulu-dulu tu... orang tak perlu makan supplement pun...sihat walafiat je...?Tak kurang juga ada peniaga lain yg cakap...Kan ke elok makan makanan sunnah je??
Tapi bila ditanya kembali kenapa zaman sekarang wujud banyak penyakit-penyakit baru yang zaman dahulu tak ada?? macam aids...H1N1 dan sebagainya.... mereka diam...

Zaman sekarang berbeza dengan zaman dahulu...



1. Zaman sekarang banyak pencemaran samada yang disengajakan atau tak disengajakan...
Contohnya kualiti kandungan garam galian dalam tanah pada hari ini.... tidak sama seperti zaman dahulu dek kerana hujan asid yang terjadi akibat pencemaran asap kenderaan dan kilang-kilang... Zaman dulu tak ada asap kilang dan pembuangan sisa toksin kat sungai...

.

2. Zaman sekarang banyak pengubahan genetik dilakukan kepada tumbuhan dan ternakan. Contohnya ayam- ayam yang ada dipasaran kebanyakkannya telah disuntik supaya cepat gemuk dengan matlamat peniaga cepat untung... dan boleh gandakan hasil. Ayam-ayam tersebut juga kurang bergerak dan banyak lemak...dalam lemak nilah dipercayai terdapat banyak punca penyakit.

Tanaman juga menggunakan baja-baja yang mengubah genetik (GMO) contohnya tembikai zaman dulu ada biji..tetapi tembikai zaman sekarang dah diubah genetik supaya tiada biji...apakah anda masih fikir kandungan nutriennya sama seperti makanan zaman dahulu.??

Dan lagi....Tahukah anda untuk memenuhi keperluan vitamin C tubuh seseorang itu, beliau harus makan lebih kurang 10 biji buah oren (zaman sekarang) yang elok!!! Jadi kalau setakat makan sebiji buah oren belum mencukupi...

.

3. Saya ingat lagi masa zaman saya kecil-kecil dahulu... Buah duiran hanya berbuah setahun sekali... Tapi hari ini kita boleh dapatkan durian hari2!! Sama seperti padi...dulu setahun sekali..sekarang setahun dua kali...mungkin dimasa depan 3 atau 5 kali sebab kecanggihan teknologi.... Persoalan : adakah kandungan nutrien nya sama seperti dahulu???

.

4. Zaman sekarang orang dah tak hidup cergas seperti orang zaman dahulu. Orang zaman dahulu tak ada internet, mereka bekerja mengeluarkan peluh seperti bekerja di kebun dan banyak menggunakan tenaga. Hari ini kebanyakkan kita kurang bersenam dan banyak habiskan masa menempuh trafik jem. Maka pengambilan Supplemen dapat membantu mengurangkan stress tingkatkan kadar metabolisma, dapat membantu cara kehidupan kita zaman kini agar kekal sihat

.

5. Zaman sekarang kadar stress semakin tinggi. Stress adalah punca utama kepada kebanyakkan penyakit. Kenapa mereka stress? kerana hidup dizaman sekarang adalah jauh lebih sukar. Orang zaman dulu tak ada tanggung loan rumah 30 tahun..orang zaman sekarang hutang keliling pinggang!! mana tak stress?? Pengambilan Supplemen seperti B complex contohnya memang membantu dalam menurunkan kadar stress.

.

6. Hari ini persaingan adalah jauh lebih sengit berbanding zaman dahulu. Hanya yang terbaik akan dapat survive. Contohnya dalam peperiksaan..kalau zaman dahulu dalam satu kampung hanya seorang dapat masuk universiti...tapi zaman sekarang setakat lulusan universiti belum tentu dapat kerja.. Maka seseorang perlu tingkatkan prestasi diri untuk menonjol dan cemerlang

Dalam acar sukan juga terbukti bahawa pengambilan makanan yang seimbang dan supplemen yang cukup serta baik dapat meningkatkan prestasi atlet. Ramai olahragawan olimpik telah membuktikannya ... malah bekas Atlet terkenal negara Watson Nyambek juga mengakui keperluan Supplemen dalam membantu beliau berprestasi cemerlang. Beliau mengambil Shaklee.

.

7. Ada orang kata makanlah makanan Sunnah. Memang betul makanan sunnah adalah yang terbaik. Walau bagaimanapun kualiti makanan sunnah yang dahulu dan sekarang adalah jauh berbeza. Zaman dahulu makanannya suci tak tercemar seperti yang diterangkan dalam point 1 dan 2 diatas.

Sebenarnya..Jika di kaji semula...dan di fikir kembali, di dalam supplement juga terdapat kandungan makanan sunnah didalammnya...sebagai contoh labu didalam Nurtiferon Shaklee..

Melainkan makanan Sunnah tersebut kita tanam sendiri atau kita telah pastikan kesuciannya, tidak tercemar, tidak menggunakan baja kimia, kambingnya tidak disuntik dsbnya... maka ia memang adalah yang terbaik...

Tapi ....Disamping makan makanan sunnah yang lainpun kena ikut sunnah juga....
Contohnya cara makan Rasulullah yang penuh hikmah dan sunnah yang lainnya juga harus diikuti.. seperti makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang... dan sebagainya.

Walau bagaimanapun ia tak bermakna bahawa pengambilan supplement tidak penting untuk orang zaman ini.

.

8. Seperti sabda Rasulullah "Antum A'lamu Biumuri dunyakum" (Kamu Lebih Tahu Mengenai Urusan Duniamu.) -Hadith Riwayat At Thabarani..

Maka kita harus trus mengkaji, pelajari dan membuat pertimbangan sebaiknya apa perlu kita lakukan apabila berhadapan dengan ujian hakikat kehidupan pada masa kini. Pilihlah apa yang terbaik buat diri dan keluarga.. dan janganlah saling merendahkan pandangan orang lain. kita sama-sama cari yang terbaik

Hari ini ramai cendiakawan bidang kesihatan dan doktor-doktor yang telah ubah tanggapan dan mereka kini menyarankan pengambilan Supplemen. Mereka sedar bahawa Pencegahan dan Perawatan adalah dua perkra berbeza. Menjaga keihatan adalah berbeza dengan pengubatan penyakit.

Mereka sedar Supplement bukan ubat.

Jadilah seperti mereka.


Berikut adalah Video Infografik ringkas yang memudahkan pemahaman Mengapa Orang Zaman Sekarang Perlu Ambil Supplement ?

Kredit kepada video asal yang diambil dariChannel youtube Red Comel TV milik Pn Khairani Bahaudin

Monday, 11 January 2016

STROKE DAN VIVIX


(BEFORE) Keadaan suami pada bulan MEI 2014
(AFTER) Keadaan suami selepas setahun menggunakan Vivix.



Sempena bulan VIVIX ni ,saya nak kongsi lagi satu perkongsian ikhlas daripada Puan Hafza Aein yang telah memberikan VIVIX kepada suaminya yang mengalami masalah Stroke dan masalah percakapan.Bila baca ni ,sebak rasa .. semoga Allah membalas budi Puan Hafza yang telah berusaha mencari yang terbaik untuk suami beliau.

DISEMBER 2015
TESTIMONI 50 : HAFZA AEIN
.

Assalammualaikum..

Saya Hafza Aein.. yang berkongsi cerita mengenai suami saya yang mengalami stroke dan juga masalah percakapan. Stroke yang dia alami boleh saya kategori sebagai stroke pendarahan. Tapi setelah menggunakan produk Shaklee iaitu VIVIX, Alhamdulillah suami semakin pulih.
.

Tanggal 28 April 2014...suami mengalami masalah stroke dimana doktor mengesahkan pembengkakan otak kiri yang menjadi bengkak dengan cepat. Ya Allah...hanya Allah je yang tahu macam mana perasaan saya time tu.
.

Doktor membuat keputusan hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Tanpa berfikir panjang, saya bersetuju untuk suami dibedah kerana tiada pilihan lain. Kalau ada pun, besar kemungkinan boleh menjadi risiko yang paling besar.
.

1 MEI 2014.. Jam 4 pagi suami masuk ke dewan pembedahan dan pakar memberitahu saya pembedahan ni merupakan major operation. Saya redha dengan segala kemungkinan yang berlaku.

Jam 8pg.. berita yang ditunggu telah tiba. Alhamdulillah..suami selamat menjalani pembedahan dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi untuk pemantauan doktor.
.

4 MEI 2014..keadaan suami masih lagi tidak sedar dan doktor telah memberitahu saya yang sel-sel otak di bahagian otak kiri telah mati dan ada 3 kemungkinan yang terjadi pada suami..

1- tidak dapat mengingat sape dia dan ahli keluarga...
2- boleh mengingat tapi cepat lupa..
3- masalah pertuturan..
.

Saya menjadi bimbang selepas itu. Apa yang saya harapkan lepas suami sedar dia akan mengingat semua ahli keluarga sendiri dan Alhamdulilah.. Allah Maha Besar.. bila dia dah sedar dia masih lagi ingat akan kami sekeluarga.
.

Cuma yang menjadi masalah bila setiap pertuturan dia menjadikan kami tidak faham. Tapi tak apa.. saya ingat lagi dengan produk VIVIX. Saya baca setiap testimoni pasal stroke ni.. apakah kesan dia bile dia makan dan apakah boleh pulih dengan minumnya.
.

Saya cuba bagi dia setiap malam dengan 1 sudu kecil dan berdoa setiap kali saya bagi pada dia untuk pulihkan sel-sel yang dah mati di otak dia sebab otak kiri merupakan otak untuk bertutur dan mengira.

Alhamdulillah setelah hampir setahun...saya berikan VIVIX pertuturan suami semakin pulih dan doktor pun puji suami nampak semakin berseri-seri dan makin banyak cakap.. Hahaha.. suka saya mendengarnya bila doktor cakap macam tu.
.

Terima kasih Shaklee telah membantu menyembuhkan suami saya dan keluarga. Terima kasih juga pada upline saya yang memahami keadaan saya dan memberi cadangan ambil VIVIX untuk bantu pulihkan suami saya.

I love Shaklee...

Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012


COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **

Saturday, 9 January 2016

Perginya anak syurga ...

Hari ni terbaca post daripada seorang ibu yang baru kehilangan permata hati ..Semoga Puan Yasmien dan suami terus tabah.Berat mata memandang,berat lagi bahu memikul ='(

Menceritakan hadith oleh Muhammad b Ismail b Ibrahim b 'Ulaiyah dan Abdul Rahman b Muhammad, berkata kedua-duanya: 'Menceritakan hadith oleh Ishaq, dia itu adalah Arzaq, hadith dari 'Auf hadith dari Muhammad hadith dari Abi Hurairah (r.a) hadith dari Nabi (s.a.w) yg bersabda: 'Tidak ada dari dua orang Islam (maksudnya, dua ibubapa) mati diantara kedua-duanya (yakni, mati sebelum mereka) tiga orang beberapa anak mereka (yg) belum sampai baligh kecuali memasukkan kedua-duanya oleh Allah (a.w) ke dalam syurga dgn kelebihan kerahmatan Allah (a.w) pada mereka (tiga anak mereka itu) ke dalam syurga.' Bersabda Nabi (s.a.w): 'Dikatakan kpd mereka masuklah kamu ke syurga.' Maka berkata mereka (i.e. anak): 'Tidak (masuk kami) sehingga masuk kedua-dua ibubapa kami (bersama-sama kami).' Maka berfirman Allah (a.w): 'masuklah kamu dan kedua ibubapa kamu.' [Hadith an-Nasa'i, Kitab Jenazah] 


Saudara, hadith ini lmenyebutkan bahawa anak-anak kedua-dua ibubapa itu 'protes' tak mau masuk syurga sehingga kedua ibubapa mereka bersama-sama mereka masuk syurga. Atas kerahmatan Allah (a.w), maka Allah (a.w) perkenankan permintaan anak-anak tersebut. Jelaslah, betapa untungnya ibubapa yg mengalami kematian anak-anak mereka ketika masih kecil itu.

AL FATIHAH buat anak syurga  PUTERA EYQRAM MIKAEL 



[2:53PM, 8/01/2016] IBU SYG EYQRAM MIKAEL: Al-Fatihah buat Anakku
Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.
Pagi ini, Rabu 06/01/16 dengan berat hatinya saya Ya Allah, terasa berselut bumi yang dipijak, lemahnya kaki mengatur langkah. Apatah lagi mengenangkan hari ini buah hati saya,PUTERA EYQRAM MIKAEL pulang kepada Pencipta dan tinggalkan kami di dunia dengan tiba-tiba. Sangat tiba-tiba, tanpa sebarang tanda.
Ramai yang sudah tahu. Tapi di blog ini saya maklumkanlah sekali lagi amanahkan. Takdir Allah mengkehendaki, tiada seorang pun tahu pukul berapa dan bagaimana jiwa PUTERA EYQRAM MIKAEL dijemput pulang kepada Allah oleh malaikat Izrael. Ketika ditemui jam 7pagi, PUTERA EYQRAM MIKAEL sudah kaku tak bernyawa.
Sampai ke hari ni, saya masih dalam keadaan terpana. Seolah-olah kepala dipukul oleh gendang yang sangat kuat, dengungannya buat saya tenggelam dan timbul dalam realiti. Kadang-kadang hati terasa kuat dan tabah, adakala terasa sangat-sangat lemah. Masih cuba menerima hakikat bahawa PUTERA EYQRAM MIKAEL yang setiap hari saya peluk, cium dan susukan dah tak ada lagi di sisi saya. Takkan dapat lagi saya cium pipinya di dunia. Tak mungkin lagi untuk kelihatan wajah manjanya yang baru pandai mengukir senyum manis buat kami. Semua itu dah menjadi mustahil untuk saya harapkan di dunia. Cuma di akhirat, di syurga sajalah yang tinggal untuk saya harapkan pertemuan dengaN PUTERA EYQRAM MIKAEL
Inilah kali pertama saya merasa sangat-sangat dekat dengan kematian. Sebelum ni, seumur hidup, tak pernah sekalipun saya berhadapan dengan kematian. Tak sangka, pengalaman pertama berdepan dengan kematian Allah takdirkan pada saya adalah dengan anak kandung sendiri. Masih jelas lagi dalam ingatan sewaktu saya meriba Putera EYQRAM MIKAEL yang telah tak bernyawa, kaku dalam pelukan saya, dalam perjalanan ke hospitaL sultanah bahiyah lepas. Waktu itu, tamparlah pipi seribu kalipun, tidur dan bangun berkali-kalipun, masih sukar untuk saya percaya dengan minda yang sedar, bahawa anak yang sedang tak bernyawa itu adalah anak yang saya kandung dan lahirkan ke dunia.
Sangat perit menanggung rindu buatmu PUTERA EYQRAM MIKAEL Rindu ini akan saya tanggung sampai mati. Tapi rasa rindu inilah yang akan terus mengingatkan saya bahawa PUTERA EYQRAM MIKAEL sedang menanti di syurga. Mujur masih ada 3 pasang baju PUTERA EYQRAM MIKAEL yang masih melekat kuat bau badannya. Saya asingkan dan tak akan basuh sampai bila-bila. Itu sajalah yang tinggal untuk kami. Kali pertama pulang ke rumah kami saya terus meluru ke bakul baju mencari semula baju terakhir PUTERA EYQRAM MIKAEL yang belum dibasuh. Saya cium dan temui bau PUTERA EYRAM MIKAEL Luluh semula hati saya yang sedang cuba untuk tabah. Terketar-ketar saya menangis memanggil-manggil nama MIKAEL berulang kali. Kalau bukan suami yang sedang memeluk kuat, memang saya sudah jatuh rebah tak berdaya menanggung sedih dan rindu. Longlai rasa lutut, sepertimana saya rasa sewaktu tiba di perkarangan hospitL sultanah bahiyah sambil memeluk tubuh MIKAEL yang sudah kaku.
Syukur tak terhingga pada Allah yang meminjamkan kami seorang ahli syurga yang amat dikasihiNya. Walaupun hanya 24hari tapi kenangan dan saat-saat bersama MIKAEL akan kekal sampai saya mati. Syukur pada Allah kerana memilih kami untuk diuji sebegini. Tak sangka, dalam keadaan kami yang sangat lalai dan leka dengan nikmat dunia, solat hujung-hujung waktu, doa lepas solat pun cuma sekadar di bibir dan tak bersungguh, rupanya Allah tak tinggalkan kami. Rupanya selama ini Allah memerhati. Bertuahnya rasa diri, kerana dipilih untuk mengandungkan dan melahirkan seorang penghuni syurga dari rahim sendiri.


[3:09PM, 8/01/2016] IBU SYG EYQRAM MIKAEL: Alhamdulillah, makin hari saya rasa makin kuat. Setiap kali terpandang tempat mikael selalu baring atas katil kami, hati saya berbisik, ‘mikael masih ada,mikael ada dengan Allah. Jangan sedih. MIKAEL selamat dan bahagia di sana.’ Saya sangat hargai setiap doa dan kata-kata semangat yang banyak saya terima di FB dan Whatsapp,Wchat..Hampir kesemuanya menyebut syurga dan setiap kali itulah saya aminkan doa itu, semoga kami disatukan dalam syurga Allah nanti. Kepada mereka yang menghadiahkan saya dengan mesej-mesej begitu, please know that saya sangat berterima kasih kerana kata-kata kalian sangat membantu memujuk hati saya yang sangat sedih dan rindukan MIKAEL. Saya akan balas personally satu-persatu bila ada kelapangan.
Walaupun masih sedih, saya percaya mikael pergi dengan meninggalkan banyak hikmah dan kebaikan buat kami sekeluarga. Sangatlah tak pernah saya sangka, selama ini saya sedang menjaga dan mengasuh seorang ahli syurga yang amat suci. Mesti Allah sangat sayang dan rindukan MIKAEL maka dipanggil semula MIKAEL pulang. Kalau begini perasaan sayang dan rindu seorang ibu kepada anak, macamanalah kasih sayang Allah pada dia. Sangat tak terbayangkan oleh akal manusia. Untuk kuatkan diri, setiap saat saya ulangkan pada diri, betapa saya patut bersyukur kerana sekarang MIKAEL sudah bahagia dan selamat di sisi Allah. MIKAEL tak akan menangis lapar lagi. Tak akan rimas dengan pampers yang lambat bertukar lagi. MIKAEL mesti sedang nyenyak tidur dan sentiasa senyum.MIKAEL sedang dijaga dalam sebaik-baik asuhan, di tempat yang terbaik. Tenanglah hati, redhalah hati, demi Allah yang Maha Memiliki, saya relakan MIKAEL pergi.
Di saat ini, saya cuma mahu meneruskan kehidupan dengan sebaik-baiknya, walaupun dalam hati ini akan tinggal lompong yang kekal sampai saya mati. Buat sementara waktu, saya masih takut untuk merancang apa-apa. Allah ambil MIKAEL di saat saya sedang asyik merangka perancangan buat kami sekeluarga. Saya rasa cukup sempurna dengan adanya mikael cahayamata. Macam-macam yang selalu saya bincangkan dengan suami. Lepas ini kita tambah anak lagi seorang. Lepas tu Maka sempurnalah keluarga kecil kami, kerana kami memang berhajatkan anak 2 orang saja.
Terlupa. Sangat terlupa bahawa dalam keasyikan kami merancang, ada Allah yang Maha Menentukan dan sebaik-baik Perancang. Pemergian MIKAEL menyentak hati kami, terus kami jatuh terduduk ke tanah semula. Barulah tersedar, selama ini kami langsung lupakan Allah dan akhirat dalam setiap rancangan dan impian. Terasa cukup dan sempurna dengan nikmat keluarga, sehingga hilang rasa mengharap dan mahu meminta pada Allah. Sekarang ini, seolah-olah Allah menempelak kami, ‘Nah, apa pula perancangan kau sekarang?’
Allah Maha Baik. Tak ada sesuatu pun yang Dia jadikan sia-sia. Bila Allah ambil anak kami MIKAEL hati ini seolah-olah sudah diikat dengan akhirat. Semoga simpulan itu takkan terlerai lagi sampai kami pula yang pulang kepada Dia. Sekarang ini, hanya syurga yang kami mahukan. Hanya syurga yang menjadi motivasi hidup kami di dunia. Sebab hanya di syurga

[3:18PM, 8/01/2016] IBU SYG EYQRAM MIKAEL: Buat anakku pUTERA EYQRAM MIKAEL, si kunang-kunang syurga,
Ibu dan abah redha MIKAEL pulang kepada Allah,
Ampunkan salah dan silap ibu selama 24HARI MIKAEL bersama ibu,
Ibu bersyukur memiliki anugerah terindah sepertimu,
Walau sementara cuma,
Kenangan bersama MIKAEL menjadi penguat ibu selama-lamanya.
Tunggu ibu, abah di syurga Allah ya sayang,
Bantu kami di akhirat nanti sayang,
Ibu akan sabar menanti saat itu,
Saat bertemu semula dengan MIKAEL
Berbahagialah wahai anakku bersama Allah,
Sesungguhnya Dialah sebaik-baik pelindung dan penjaga buatmu.
Al-Fatihah untukmu sayang,
Kekallah MIKAEL hidup di hati ibu,
Hingga bertemu di pintu syurga wahai anakku,
Amin Ya Rabbal Alamin..


Bells Palsy ?




Testimoni Pesakit Bells Palsy


BELLPALSY
************

alhamdullilah

2 oct 2015

Saya bangun sebelah muka da jatuh

Xbole senyum
Mata x bole tutup
Air mata mengalir macam menangis
Sakit
Rasa tegang je

Dr sahkan saya diserang bellpalsy
Bukan STROKE
tapi kelemahan sebelah otot muke

Saya di steroid

Punca UNKNOWN
Tapi maybe sebab saya menyusukan dan baru lepas bersalin

Saya tidak mengambil sebarang steroid lagi selepas tu..

Consume SPECIAL DOSE vivix
Dan consume
Omega guard
Bcomplex
Vitamin E
dgn extreme

Saya juga menjalani fisioterapi

Alhamdullilah selepas 90hari
Saya diberi kesempatan SENYUM kembali

Share la
Saya izinkan
Kalau ade ahli keluarga / sahabat handai yg mengalami berikan support
Ia bukan mudah seperti dijangka

Saya dan sahabat #bellpalsy sahaja yg tahu apa yg kami rasa..
Actually its more to self confidence / esteem
Tapi serius is MANIS untuk diingati
Dalam calender kehidupan
Hadiah dari Allah
Harap ia menghapus dosa2

Credit to : Faiza Suhada


Mungkin ramai tidak mengetahui apa itu sebenarnya penyakit Bells Palsy.

Bells Palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.

Kebiasaannya bagi pesakit yang mengalami strok, ia mengakibatkan bukan sahaja kelumpuhan pada wajah malah tangan dan beberapa anggota badan yang lain turut terjejas. Berbeza dengan Bells Palsy di mana pesakitnya hanya mengalami lumpuh muka yang bukan berpunca daripada tekanan darah tinggi, diabetes atau sebagainya.

Terdapat beberapa punca dikenal pasti menyebabkan keadaan Bells Palsy seperti trauma, faktor sekeliling, emosi dan metabolik tidak stabil.


Simptom Dan Petanda Bells Palsy

Bells Palsy dikenalpasti melalui bentuk muka seakan jatuh sebelah, Kegagalan saraf VII berfungsi menyebabkan mata pesakit tidak boleh dikerdip dan tutup, senyuman dan pergerakan bibir terganggu, lidah mengeras, kening juga seperti berkerut dan terangkat, air liur meleleh dan hidung seakan terjatuh pada bahagin yang terjejas.


Sesetengah pesakit boleh merasai kelainan pada wajahnya beberapa hari sebelum diserang Bells Palsy seperti rasa kebas, sakit  bahagian telinga dan rasa kelainan pada lidah. Bells Palsy menyerang secara random di kalangan mereka yang berusia, wanita selepas bersalin atau ketika kedatangan haid, remaja dan mereka yang mengalami stres.


Bacaan selanjutnya boleh baca di SINI berkenaan Bells Palsy.



Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...


FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012


COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **

Tuesday, 5 January 2016

Supplement untuk anak kulit sensitif ?


Apa khabar kepada semua pengunjung fazlina.com ? Terima kasih sebab setia follow entry di weblog FC ni.Haaa mesti ada yang tertunggu-tunggu kan apalah agaknye entry FC sempena tahun 2016?Hari ni FC nak berkongsi sebuah kisah benar oleh seorang ibu yang kini juga telah pun menjadi distributro Shaklee ..kisah cinta Puan Leen ni apabila telah jatuh cinta dengan set supplement yang alhamdulillah membantu masalah kulit sensitif anak beliau.Jom baca ! =)

JANUARI 2016
TESTIMONI 55 : LIN SHOPEE
Assalamualaikum,
Alhamdulillah di beri peluang untuk berkongsi pengalaman dalam menjaga anak yang kulit sesangat sensetif. Nak kata eczema pun saya rasa tak. Tapi....
Ceritanya bermula anak hero saya ni kena campak ruam, lepas 2minggu ingatkan semakin ok tapi tak. Lagi bertambah-tambah bila kena lagi campak api.
Masa tu saya tiada pilihan terpaksa hantar anak ke rumah mengasuh juga. Ingatkan 2minggu tu ok la semula, tapi makin teruk dan anak hero ni masa tu dah setahun 5bulan, suka mengaru habis kulit jadi berdarah dan berbekas.
.
Lepas nak baik, suami kena chiken pox, seminggu lepas tu anak hero ni lagi sekali kena chiken pox.. orang kata sekali seumur hidup kan? Tapi anak hero saya ni dalam tempoh 3bulan 3 jenis campak dia kena.
Sampai lah saya terpaksa berhenti kerja dan jaga sepenuh masa anak saya ni. Jumpa pakar kulit dari Kerajaan sampaikan la ke Pakar kulit kanak-kanak (swasta) tak ok juga.
.
Doktor bagi ubat yang sama setiap kali jumpa pakar. Beratus habis kulit anak hero ni tetap sama.
Pilihan terakhir saya, tetap jumpa doktor pakar sekadar follow up je.. tapi saya lebih konsisten hanya MEALSHAKE, OMEGA, VITAMIN C CHEW je kata dia.. sekali sekala saya sulamkan dengan NUTRIFERON tapi tak boleh kerap atau banyak sebabnya ruam akan naik terlalu banyak.
.
Alhamdulillah.. lebih 3 bulan konsisten masalah anak hero ni semakin baik. Belun pun habis OMEGA tu semua.. anak hero dah tak sesensetif. Kulit makin baik dan sampai sekarang hanya amalkan ni tak kira dia demam, batuk atau selsema. Saya hanya bagi ni.
.
Tiada lagi ubatan dari klinik. Sebab dah puas lihat anak asyik makan antibiotik la ubat la.. cream la.. tetap sama juga.. tak juga ada perubahan.. tapi dengan penangan makanan tambahan tu je banyak perubahan pada bekas-bekas satu badan anak hero ni.
.
Alhamdulillah... bukan hanya pada kulit dia semakin baik, tapi baik dari segi fokus untuk pendidikan awal seperti mengaji sangat cepat menghafal dan bila ke mana-mana.. saya wajib bawa ni..
Sekarang? Tak risau pasal masalah kulit dia dah... dah pandai dah pun ambil vitamin sendiri...
.
Anak kedua sekarang a.k.a baby shaklee, seriusly berbeza dengan kulit abangnya...
Syukur.. Alhamdulillah...
.
Pilihan yang saya ada ni sangat berterima kasih, sebabnya bukan je tak ada bahan kimia malah terbaik dan semulajadi...
Thanks Shaklee.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Ha .. dah baca kan ? Jika anda juga dalam dilema seperti Ibu Leen ataupun ahli keluarga ,sahabat2 ,office mate yang anak bermasalah kulit sensitif ..boleh la ikhtiarkan dengan set supplement ni.Kita hanya merancang ,yang menentukan Allah jua kan ..Allah sangat suka dan sayang kepada hambaNya yang rajin berusaha.Nak dapatkan produk-produk ni boleh hubungi saya di info seperti di bawah.terima kasih =)

 Terima kasih kerana sudi baca artikel ini dan semoga bermanfaat. Nantikan entri yang berikutnya ...






FAZLINA SAMSUDDIN
Whatsapp/SMS ; 019 556 0012

COD ALOR SETAR/JITRA/POKOK SENA/MERGONG/KEPALA BATAS/BANDAR BARU AMAN.URUSNIAGA SECARA POS KE SELURUH MALAYSIA SECARA PERCUMA **



Elegant Rose - Working In Background

DISCLAIMER

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman web saya ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit/ masalah kesihatan.

Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yg berkaitan.