Posts

Showing posts from January, 2016

Adab mandikan baby ?

Image
Ramai orang terlepas pandang. Zaman ini ramai yang suka gunakan kapas lembab (wet nappy) untuk lap najis bayi tanpa mencuci dengan air. Apabila memandikan bayi, jangan terus masukkaan badan bayi ke dalam tab. Cuci dahulu kemaluan bayi depan dan belakang menggunakan air mengalir supaya bersih. Tujuannya supaya apabila memasukkan bayi dalam tab air tidak menjadi air najis, kesan kemaluan bayi yang beristinjak tidak dicuci dengan air.
Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim. Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam.
Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.
-
1. Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitara…

Sensasi Vivix!

Image

Tips meneran dengan betul

Image
Bagaimana meneran dengan betul?

1. Jangan panik!
Pertama sekali kita perlu pandai mengawal keadaan, iaitu bertenang bila sakit kontraksi berlaku. Cara mudah untuk mengawal rasa sakit kontraksi ialah tarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan hembus perlahan lahan melalui mulut. ulang setiap kali kontraksi. Jika kontraksi makin kerap tarik nafas laju-laju dan hembus (sedut melalui mulut dan lepas melalui mulut juga!)

2. Jangan menangis!
Menangis ketika proses meneran adalah perkara sia-sia, di mana akan membuatkan emosi kita makin terganggu dan menambah kesulitan kepada bayi apabila ibu berada dalam keadaan stress. Tabahlah wahai wanita, sesungguhnya kita dilahirkan ke muka bumi ini sebagai wanita yang kuat. sesungguhnya kesakitan yang kita hadapi adalah bersesuaian dengan tahap ketahanan diri kita.

3. Jangan Menjerit
Ramai yang menjerit ketika meneran, kononnya untuk mendapat kekuatan ketika meneran. Sebenarnya salah sama sekali, dimana apabila menjerit kita telah menggunakan tenaga …

Cara cepatkan bukaan rahim ?

Image
.
Bila kita dah mula rasa sakit nak bersalin, doktor akan periksa berapa cm bukaan kita. Selagi tak cecah 6 cm kita takkan dibawa masuk ke labor room. Ada orang sekejap je sakit, dah bersalin. Ada orang menderita berhari­hari sakit tapi bukaan tetap sama, tak bergerak. Padahal punyalah sakit. Allah je yang tahu. Jom saya kongsikan cara cepatkan bukaan rahim supaya mudah bersalin.
.
.
.
1. Banyakkan berjalan
Ye, memang sakit. Tapi kalau kita duduk lagi lambat pintu rahim akan terbuka. Tiap kali cek, bacaan masih sama. Jadi banyakkan berjalan. Minta suami pimpinkan kalau takut terjatuh.
.
2. Jangan minum air selusuh terlalu awal
Biasanya bila nak bersalin, ramai yang sibuk cari air selusuh. Tahukah anda? Kalau minum air selusuh terlalu awal, anda akan mengalami sakit yang teramat sangat sebab baby dah sedia nak keluar. Tapi bukaan masih kecil. Banyak juga kes rahim pecah
sebab ibu dah meneran terlalu awal sebab tak tahan sakit akibat minum air selusuh. Oleh itu, elakkan minum air selusuh awal­awa…

Makin nak raya muka pun makin meriah ?

Image
Bangun pagi , perkara pertama yang orang perempuan tengok ialah tengok cermin dulu kan belek muka..bila nampak ada tetamu yang tak diundang je mulalah jerit JERAWATTTTTTT ..tambah plak kalau tak lama lagi ada hari yang penting kan...raya ke ..konvo ke ..dinner ke ..bulan depan nak bertunang ke atau dah nak jadi RAJA SEHARI ke...
Jom kita baca kisah pengalaman Kak Bella yang dahulunya bermasalah kulit yang sangat teruk ,meriah dengan jerawat sampai malu nak keluar rumah time raya.Tapi skang Kak Bella dah cantik ,keyakinan diri pun makin tinggi ..dah pun jadi Agen produk Shaklee di Penang.Jom baca kisah beliau..


JERAWAT RESDUNG !!! PEMBUNUH DIHARI RAYA:'(
>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<

Setelah hampir 5bulan amalkan SET RESDUNG + SET KULIT CANTIK . Akhirnya inilah hasilnye yg kak Bell dapat tau.. memg sgt2 puashati dgn hasil Vitamin Shaklee ni bekerja :-) :-)

Memang kak Bell teruja Sgt2 lah.. syukur Sgt2 ditemukan dgn Vitamin Shaklee..…

Baby menangis tak berhenti 5 jam ?

Image
Doktor kanak-kanak juga menghadapi masalah anak colic (sawan tangis) dan bergelut untuk mententeramkan bayi mereka. Berikut adalah perbualan di antara admin page BABY LANGUAGE dengan salah seorang pengasas doktorbudak.com iaitu Dr. Zahilah yang merupakan seorang doktor kanak-kanak (paediatrician) di salah sebuah hospital kerajaan.
Beliau menceritakan bagaimana seorang kawannya yang juga seorang paediatrician menghadapi masalah di mana bayi colicnya menangis 5 jam sehari!
Post ini TIDAK LAIN TIDAK BUKAN adalah untuk kita semua melihat keadilan Allah kepada kita semua. Bagaimana ini adil?; 1. Tiada seorang bayi pun yang lahir ke dunia ini bersama-sama buku manual tentang bagaimana untuk menjaga mereka. Ilmu itu di tuntut untuk dicari. Siapa pun kita; ibu bergelar doktor, ibu biasa, ibu kaya, ibu miskin, ibu graduan, ibu buta huruf...ilmu itu kuasa dan memberi kuasa kepada siapa juga yang mahu memilikinya. 2. Jika 'terus-tahu-bagaimana- untuk -menjadi- ibu' itu adalah benar untuk s…

Anak-anak tak suka makan makanan berkhasiat ?

Image
Masya Allah ,baru je saya berbincang dengan suami tentang hal ni.Anak kami , Fawwaz baru saja masuk darjah 1 ..baru nak belajar guna duit beli makanan kat kantin sekolah.Hari-hari saya bawa kan bekal makanan untuk Fawwaz ,tapi sedihnya bila balik sekolah ..saya lihat bekalan yang saya bawakan tak di jamah.Fawaz bagitau kat sekolah makan donut ..hari-hari donut..air pun minum air manis di sekolah. hurrm...sehari kami bagi Fawwaz RM2 untuk belanja sekolah.Hurmm .. Tiba-tiba ternampak posting dari FB seorang Doktor ,saya kongsikan juga posting beliau di blog ni mudah-mudahan bermanfaat untuk anda yang bermasalah macam kami juga.Doktor mencadangkan solusinya ...jangan berikan duit belanja sekolah kat anak ..dengan itu mereka akan makan dan minum apa yang kita bekalkan saja dari rumah..pastikan sarapan pagi di rumah adalah perkara wajib sebelum mereka pergi ke sekolah.
Dari FB DR Rusyainie Ramli , Saya ingin berkongsi sedikit ilmu. Semoga berguna untuk ibubapa yang membacanya. Ada 1 pesaki…

Supplement penting ke tak ek?

Salam Jumaat..

Ada orang tanya...Kenapa kita perlu makan supplement? Zaman dulu-dulu tu... orang tak perlu makan supplement pun...sihat walafiat je...?Tak kurang juga ada peniaga lain yg cakap...Kan ke elok makan makanan sunnah je??
Tapi bila ditanya kembali kenapa zaman sekarang wujud banyak penyakit-penyakit baru yang zaman dahulu tak ada?? macam aids...H1N1 dan sebagainya.... mereka diam...

Zaman sekarang berbeza dengan zaman dahulu...



1. Zaman sekarang banyak pencemaran samada yang disengajakan atau tak disengajakan...
Contohnya kualiti kandungan garam galian dalam tanah pada hari ini.... tidak sama seperti zaman dahulu dek kerana hujan asid yang terjadi akibat pencemaran asap kenderaan dan kilang-kilang... Zaman dulu tak ada asap kilang dan pembuangan sisa toksin kat sungai...

.

2. Zaman sekarang banyak pengubahan genetik dilakukan kepada tumbuhan dan ternakan. Contohnya ayam- ayam yang ada dipasaran kebanyakkannya telah disuntik supaya cepat gemuk dengan matlamat peniaga cepat untung..…

STROKE DAN VIVIX

Image
Sempena bulan VIVIX ni ,saya nak kongsi lagi satu perkongsian ikhlas daripada Puan Hafza Aein yang telah memberikan VIVIX kepada suaminya yang mengalami masalah Stroke dan masalah percakapan.Bila baca ni ,sebak rasa .. semoga Allah membalas budi Puan Hafza yang telah berusaha mencari yang terbaik untuk suami beliau.

DISEMBER 2015
TESTIMONI 50 : HAFZA AEIN
.

Assalammualaikum..

Saya Hafza Aein.. yang berkongsi cerita mengenai suami saya yang mengalami stroke dan juga masalah percakapan. Stroke yang dia alami boleh saya kategori sebagai stroke pendarahan. Tapi setelah menggunakan produk Shaklee iaitu VIVIX, Alhamdulillah suami semakin pulih.
.

Tanggal 28 April 2014...suami mengalami masalah stroke dimana doktor mengesahkan pembengkakan otak kiri yang menjadi bengkak dengan cepat. Ya Allah...hanya Allah je yang tahu macam mana perasaan saya time tu.
.

Doktor membuat keputusan hanya pembedahan pembukaan tempurung kepala sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa suami. Tanpa berfikir panjang, saya berse…

Perginya anak syurga ...

Image
Hari ni terbaca post daripada seorang ibu yang baru kehilangan permata hati ..Semoga Puan Yasmien dan suami terus tabah.Berat mata memandang,berat lagi bahu memikul ='(
Menceritakan hadith oleh Muhammad b Ismail b Ibrahim b 'Ulaiyah dan Abdul Rahman b Muhammad, berkata kedua-duanya: 'Menceritakan hadith oleh Ishaq, dia itu adalah Arzaq, hadith dari 'Auf hadith dari Muhammad hadith dari Abi Hurairah (r.a) hadith dari Nabi (s.a.w) yg bersabda: 'Tidak ada dari dua orang Islam (maksudnya, dua ibubapa) mati diantara kedua-duanya (yakni, mati sebelum mereka) tiga orang beberapa anak mereka (yg) belum sampai baligh kecuali memasukkan kedua-duanya oleh Allah (a.w) ke dalam syurga dgn kelebihan kerahmatan Allah (a.w) pada mereka (tiga anak mereka itu) ke dalam syurga.' Bersabda Nabi (s.a.w): 'Dikatakan kpd mereka masuklah kamu ke syurga.' Maka berkata mereka (i.e. anak): 'Tidak (masuk kami) sehingga masuk kedua-dua ibubapa kami (bersama-sama kami).' Maka…

Bells Palsy ?

Image
Testimoni Pesakit Bells Palsy

BELLPALSY
************

alhamdullilah

2 oct 2015

Saya bangun sebelah muka da jatuh

Xbole senyum
Mata x bole tutup
Air mata mengalir macam menangis
Sakit
Rasa tegang je

Dr sahkan saya diserang bellpalsy
Bukan STROKE
tapi kelemahan sebelah otot muke

Saya di steroid

Punca UNKNOWN
Tapi maybe sebab saya menyusukan dan baru lepas bersalin

Saya tidak mengambil sebarang steroid lagi selepas tu..

Consume SPECIAL DOSE vivix
Dan consume
Omega guard
Bcomplex
Vitamin E
dgn extreme

Saya juga menjalani fisioterapi

Alhamdullilah selepas 90hari
Saya diberi kesempatan SENYUM kembali

Share la
Saya izinkan
Kalau ade ahli keluarga / sahabat handai yg mengalami berikan support
Ia bukan mudah seperti dijangka

Saya dan sahabat #bellpalsy sahaja yg tahu apa yg kami rasa..
Actually its more to self confidence / esteem
Tapi serius is MANIS untuk diingati
Dalam calender kehidupan
Hadiah dari Allah
Harap ia menghapus dosa2

Credit to : Faiza Suhada

Mungkin ramai tidak mengetahui apa itu sebenarnya penyakit Bells Palsy.

Bell…

Supplement untuk anak kulit sensitif ?

Image
Apa khabar kepada semua pengunjung fazlina.com ? Terima kasih sebab setia follow entry di weblog FC ni.Haaa mesti ada yang tertunggu-tunggu kan apalah agaknye entry FC sempena tahun 2016?Hari ni FC nak berkongsi sebuah kisah benar oleh seorang ibu yang kini juga telah pun menjadi distributro Shaklee ..kisah cinta Puan Leen ni apabila telah jatuh cinta dengan set supplement yang alhamdulillah membantu masalah kulit sensitif anak beliau.Jom baca ! =)
JANUARI 2016
TESTIMONI 55 : LIN SHOPEE Assalamualaikum, Alhamdulillah di beri peluang untuk berkongsi pengalaman dalam menjaga anak yang kulit sesangat sensetif. Nak kata eczema pun saya rasa tak. Tapi.... Ceritanya bermula anak hero saya ni kena campak ruam, lepas 2minggu ingatkan semakin ok tapi tak. Lagi bertambah-tambah bila kena lagi campak api. Masa tu saya tiada pilihan terpaksa hantar anak ke rumah mengasuh juga. Ingatkan 2minggu tu ok la semula, tapi makin teruk dan anak hero ni masa tu dah setahun 5bulan, suka mengaru habis kulit…