Thursday, 15 April 2021

SHAKLEE ADA RIBA ?

 


Lin , betul ke Shaklee ada riba? 

.

Aikk .. tang mana riba nya?

.

Tu yang komisyen ada berapa berapa % tu?

.

.

.

Lin percaya sure ramai yang ada soalan kat atas ni kan. Sebelum menjawab soalan , mari kita refresh semula bab riba.


Apa itu Riba’?

Takrifan ringkas riba’ ialah merupakan sebarang tambahan di atas hutang akibat penangguhan tempoh dan tambahan dalam pertukaran barangan tertentu (barang ribawi)(1).

Apa pula Riba’ ad-Duyun dan riba al-Buyu’?

A) Riba’ ad-Duyun

Riba jenis ini adalah riba’ yang muncul dari hutang. Ia merupakan lebihan yang terhasil disebabkan tempoh. Ia terbahagi kepada dua iaitu:

i) Riba al-Qardh: Iaitu sebarang manfaat tambahan yang disyaratkan ke atas pemberian jumlah pinjaman pokok. Syarat ini dibuat pada awal kontrak pinjaman. Ia dikenakan oleh pemberi pinjam kepada yang meminjam. 

ii) Riba al-Jahiliyyah: Merupakan kadar atau sebarang manfaat tambahan lebih dari jumlah pokok, yang dikenakan oleh pemberi pinjam kepada peminjam akibat si peminjam gagal membayar pada tempoh yang telah dipersetujui. 

B) Riba’ al-Buyu’

Riba’ jenis ini pula muncul daripada jual beli barangan ribawi. Ia merupakan ketidaksamaan pada berat atau kuantiti pertukaran 2 barang ribawi atau pertukaran tersebut dibuat secara tangguh.

i) Riba’ an-Nasa’: Ia merupakan jual beli atau pertukaran 2 barangan riwabi yang sama jenis dan pertukaran tersebut dibuat secara tangguh (tidak sempurna dalam 1 masa).


ii) Riba al-Fadhl: Merupakan jual beli atau pertukaran antara 2 barangan ribawi yang sama jenis dengan berbeza kadar berat (jika dijual dengan timbang) atau kuantiti (jika dijual secara bilangan kuantiti). 


Kalau tengok pada jenis-jenis Riba ni , tak ada satu pun yang relate dengan bisnes Shaklee. Riba tu kalau kita dikenakan bunga bila buat pinjaman , pembelian barang tertangguh atau tukar dua barang yang tak sama berat atau bilangan. 


Berkenaan dengan % tu , jangan salah faham. Itu adalah bonus yang dibayar kepada kita atas usaha dan komitmen yang kita dah berikan untuk capai jualan yang ditetapkan. Kalau berjaya buat sales peribadi atau jualan secara kumpulan sebanyak RM500 ke atas , boleh dapat bonus tunai sebanyak 5%. Lagi tinggi jualan kita , lagi tinggilah percentage bonus kita dapat. Tapi kalau kita tak buat jualan , tak dapatlah bonus 


Dapat ?


FAZLINA SAMSUDDIN

PENGEDAR SHAKLEE MALAYSIA

COACH BISNES ASC LEGACY


Whatsapp : 0195560012


No comments:

Post a comment

SHAKLEE ADA RIBA ?

  Lin , betul ke Shaklee ada riba?  . Aikk .. tang mana riba nya? . Tu yang komisyen ada berapa berapa % tu? . . . Lin percaya sure ramai ya...